Kaurapohjaiset Aito-uutuudet entistä vastuullisemmissa pakkauksissa

Kotimainen kauratuoteperhe Fazer Aito tuo kaurapohjaisiin välipaloihin kuluttajien toivemakuja. Kevään uutuustuote Fazer Aito Kauraherkku on maidoton ja vegaaninen jälkiruoka, joka on sellaisenaan valmis herkuteltavaksi. Uutuudet käynnistävät pakkausuudistuksen, jonka myötä kaikki Aito-kauravälipalapikarit pakataan jatkossa entistä vastuullisempiin kartonkipakkauksiin, joissa on käytetty pakkaustyypistä riippuen yli puolet aiempaa vähemmän muovia.

Tuoteuutuudet ja pakkausuudistus tukevat Fazerin vastuullisuustavoitteita, joihin kuuluvat muun muassa päästöjen vähentäminen ja kasvipohjaisiin tuotteisiin panostaminen. Fazer Aito Kauraherkku on pehmeän täyteläinen, lusikoitava jälkiruokaherkku, joka valmistetaan kotimaisesta kaurasta. Markkinoiden ensimmäinen kaurapohjainen, maidoton jälkiruoka sopii myös vegaaniseen ruokavalioon. Kauraherkku tulee myyntiin kahdessa raikkaassa maussa Mango ja Vadelma.

Lisäksi Fazer Aito -kauravälipalat Mansikka, Mustikka ja Hilla muuttuvat reseptiuudistuksen myötä gluteenittomiksi. Uudistuksen myötä kaikki Fazer Aito -kauravälipalat Maustamaton, Mansikka, Mustikka, Hilla, Mansikka-banaani ja Päärynä-vanilja ovat jatkossa paitsi maidottomia, myös gluteenittomia.

– Kasvipohjaisten välipalatuotteiden kysyntä kasvaa jatkuvasti. Teettämämme tutkimuksen* mukaan 26 % suomalaisista toivoo enemmän valikoimaa kasvipohjaisiin välipalatuotteisiin ja 24 % puolestaan toivoo enemmän kasvipohjaisia jälkiruokatuotteita. Maussa kiinnostavat sekä suomalaisille tutut marjat että eksoottisemmat hedelmät. Uutuuksilla vastaamme näihin kuluttajien toiveisiin, kertoo brändi- ja kategoriajohtaja Susanna Kallio Fazerilta.

Uusi, vastuullisempi pikaripakkaus – jopa 73 prosenttia vähemmän muovia

Toukokuusta alkaen sekä kevään uutuustuotteet että kaikki 150 g Fazer Aito -kauravälipalat sekä Fazerin toisen kauratuoteperheen välipalat, Fazer Yosa Greek Style -kauravälipalat ja Fazer Yosa Protein -kauravälipalat pakataan entistä vastuullisempiin kartonkipikareihin. Loput Fazer Yosa -kauravälipalat siirtyvät uusiin pakkauksiin myöhemmin vuoden 2020 aikana.

Uudessa kartonkipikarissa on pakkaustyypistä ja -koosta riippuen 52–73 prosenttia vähemmän muovia aiempiin pikareihin verrattuna. Pakkauksissa on myös entistä matalampi hiilijalanjälki: 200 gramman Fazer Yosa -kartonkipakkaus aiheuttaa koko elinkaarensa aikana 56 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä** aiempaan verrattuna. Uusi pakkaus on helppo kierrättää: Pikari ohuine muovikehikoineen kierrätetään kartonginkeräykseen ja alumiinikansi metallijätteeseen.

Uutuudet ja uudet pakkaukset tukevat Fazerin vastuullisuustoimintaa, jota ohjaavat päätavoitteet vuodelle 2030. Näihin tavoitteisiin kuuluvat muun muassa päästöjen vähentäminen 50 prosentilla: Fazer haluaa vähentää muovin käyttöä pakkauksissaan ja ottaa asteittain käyttöön uusiutuvat ja kierrätettävät pakkaukset. Lisäksi Fazerin tavoitteena on lisätä kasvipohjaisia tuotteita panostamalla maidottomien tuotteiden strategiaan.

Kaslink Aito on nyt Fazer Aito  

Kouvolalaisesta elintarvikealan perheyrityksestä Kaslinkista tuli vuonna 2019 yrityskaupan myötä osa Fazeria. Pakkausuudistuksen yhteydessä kauratuoteperhe Kaslink Aito saa uuden nimen Fazer Aito. Uusi nimi näkyy tuoteperheen logossa, tuotepakkauksissa, markkinoinnissa ja viestinnässä, mutta itse tuotteet ovat ennallaan – maku on aitoa Aitoa. Uusi nimi ja pakkausilme näkyvät lusikoitavissa välipala- ja jälkiruokatuotteissa toukokuusta alkaen, ja kaurajuomissa ja ruoanlaittotuotteissa myöhemmin tänä vuonna.

– Tavoitteemme on viedä kuluttajien ostoskoreja vastuullisempaan suuntaan askel kerrallaan, ja Aito- ja Yosa-tuoteperheet täydentävät tässä hienosti toisiaan. Molemmilla tuoteperheillä on omat vahvuutensa, ja yhdessä olemme enemmän. Aito-tuoteperhe siirtyy uuteen pakkausilmeeseen liukuvasti vuoden 2020 aikana niin, että vanhoja pakkausmateriaaleja ei jää turhaan käyttämättä, Kallio kertoo.

* Kaslink Shopper Study, Nepa Insight Oy, joulukuu 2019. N = 1046 (Suomi)
** Thinkstep AG, The GaBi Packaging Calculator, marraskuu 2019